Alice Cehlin

Alla inlägg under mars 2013

Av Alice - 31 mars 2013 22:13

Vilken påsk och vilken helg. Kan sammanfatta det som jobbigt och otroligt trevligt. Jobben, middagarna och festerna har avlöst varandra och jag har knappt hunnit pusta ut och landa mitt i all påskmust och godis. I fredags var vi hos våra fina vänner och badade tunna och hade det allmänt hur bra som helst. Jag jobbade dagen efter så därför var vi egentligen hemma rätt tidigt men vi var helnöjda som vanligt.


Igår var det först påskbord hos Olof och sen åkte vi vidare till min syssling och hade det hur bra som helst med god tårta. Trevligt att träffas och hade som vanligt en toppen kväll hos dom,. Stella har som ni säker förstått vilat nu i två dagar vilket resulterade i att ett framben har blivit lite tjockt på grund av för lite omlopp. Det har kommit ytterligare snö här och då rör de inte på sig i hagen.


I morse var vi hos min mormor och morfar och åt påskfrukost och hade det hur bra som helst. Det fick bli lite snabbt eftersom jag jobbade sen men det var hur mysigt som helst. Jag älskar att vara hos mormor och morfar men tyvärr är tiden för knapp för att jag ska kunna vara där så mycket som jag vill. Daffo får stå för kvällens bild!

   

Av Alice - 31 mars 2013 22:07

Idag blev det en tur på Stella. Hon var något gallig i höger fram men inte direkt svullen. Hon kan bli det när hon vilat 2 dagar på rad vilket hände nu under påskdagarna. Hon var fräsch i övrigt och var toppen att rida idag förutom att hon tappade stöd på bettet och bara blev stum. Trixade lite och tillslut hittade hon stödet och var riktigt trevlig. Jobbade med galoppen i lite backe vilket Stella uppskattade. Hon var otroligt fin och harmonisk med bra form och bra bakbensaktivitet. Nya fina bilder som Olof tagit.

       

Dagens otufit var Stella:

Bruna benskydd börjes. Blått schabrak shockemöhle. Plast stigbyglar Hööks. Sadel wintec och träns globus.

Outfit Alice: Jacka JW, ridbyxor bruna horselife, hjälm jacson, skor Hööks, leggings pionner. 

Av Alice - 29 mars 2013 07:25

Glad påsk alla fina ute i världen. Vi har haft vår flera dagar här men nu ska det tydligen bli snö. Hoppas experterna har fel. Idag är det en del roligheter som står på schemat. Jag ska jobba 11-15 och efter det hoppas jag att jag hinner rida Stella en runda. Ikväll är det lite kalas för en fin vän. Ungefär så ser min dag ut, ha en bra dag :)
Nu har till och med travbanan tinat upp.

Av Alice - 28 mars 2013 20:20

Nu har många hästar kommit in i fällning och det gör att det blir lite extra jobb för oss som borstar och inte har en helklippt häst. Stella har päls på rygg och rumpa vilket gör att det blir en hel del att borsta. Tappi har inte varit klippt överhuvudtaget och har därför ännu mera päls att få bort. Tappi går inte med täcke och därför gör hon en del av jobbet själv när hon rullar sig men långt ifrån allt.


Jag brukar börja med att borsta hela hästen med en piggborste/plastborste för att få bort det på ytan. Manen brukar jag borsta ut med en vanlig hårborste innan jag börjar med kroppen eftersom mycket skit samlas i manen och i svansen också för den delen. För att få bort både stöv och päls tar jag sedan en rund massageborste som alla hästarna i stallet gillar. Jag masserar i cirklar och får bort smuts och stöv på djupet. 


Något som är ovanligt idag och glömt för många är den hederliga ryktstenen, jag älskar ryktstenen! Den får bort mycket päls och är otroligt effektiv. Den tar däremot inte bort någon smuts eller stöv. Idag är det de nya magic brush som tar över vår värld och jag gillar inte dom alls. De är bra för att få bort det sista och lera eventuellt men annars har jag ingen glädje av dem.

 

När all päls som går att få bort är borta tar jag en lång rotviska och borstar hela hästen med och sedan ryktar jag med en vanlig ryktborste, min har gethår tror jag och är mycket bra men öerlag tycker jag att många ryktborstar är bra. Det handlar delvis om teknik, effektivitet och tålamod om man ska få bra resultat. Tillsist tar jag en putshandske av fårskinn eller en microfiberduk och tar över hela hästen. 


I andsiktet brukar det räcka med en liten ansiktsborste och om jag har dåligt med tid oc inte orkar/hinner fixa ansiktet noga tar jag en barnvåtservett och torkar. Det ger förvånansvärt bra resultat och får bort bra med stöv också. I ansiktet brukar jag vara noga med att klippa öronen, getskägget och mellan öronen. Det ser mer stiligt ut och får en bra helhetsbild. Jag klipper även svans, kronränder och hovskägg.


Sen har man garanterat en skinande häst.

   

     

Av Alice - 28 mars 2013 20:13

Idag blev det långtur för hästarna i bra sällskap av en ny träningskompis. Otroligt lärorikt att rida ut med fler än en häst och hästarna likväl som ryttare tycker att det är mycket roligare med sällskap. Vi var ute i ca 2,5 timme och hade ett rätt normalt tempo, en hel del trav. Det tog ett tag för Stella att slappna av, hon har lite problem med att acceptera nya hästar och eftersom Tappi var med idag ville hon gärna vakta henne. Men efter ett tag slapnade hon av och blev cool.


Stella vill ogärna gå först men när vi trotsade hygget och gick på upptäcksfärd var det inga problem med att vara först. Hon är himla nyfiken så i nya miljöer och tycker att det är kul att göra något nytt. Känns otroligt kul att rida Stella när hon är på det viset, även om det alltid är kul blir det lite extra när en sådan gnista tänds. 


Tappi såg himla fräsch ut och gjorde det man bad henne om. Stella halkade till rätt illa på ett ställe så hon blir säkert halt nu med vår vanliga otur. Kände dock ingen värme eller liknande ikväll så hoppas inte det händer något. 

 

Av Alice - 28 mars 2013 18:41

Shopping på Börjes och fick tag på det nödvändigaste. Fikat och mat med oss hem. Sjukt fina ridbyxor har kommit in från kingsland och andra. Måste verkligen köpa nya svarta men orkar aldrig prova, gillar inte att köpa ridbyxor. Nu en tur till stallet ;)

Av Alice - 27 mars 2013 14:13

Nilsson stallkatten hade gått upp på loftet och vågade inte komma ner. Jag är sjukt höjdrädd och tänkte så det knakade på hur jag skulle få ner den skrikande lilla katten.

Klättrade upp på stegen och nej jag vågade inte gå högst upp. Nilsson såg då sin chans när han var högre upp än mig. Han hoppade till mitt huvud och satt där medans jag klättrade ner. Sötis katt blev nöjd!

Av Alice - 27 mars 2013 12:05

Underbar dag men en konstig känsla finns inom mig. Allting ändras på bara någon sekund och förändrar så mycket. Helt plötsligt blev det en helt annan snurr. Mycket psykologi nu och tankar som snurrar.

Har grävt ner mig i böckerna och skrivit några sidor med info till tentan ska läsa ytterligare ca 2000 sidor ikväll. Phuu. Nu blir det stallet och tankeverksamheten är på 100%. Stella ska gå en mysrunda.

Ovido - Quiz & Flashcards