Alice Cehlin

Alla inlägg under maj 2012

Av Alice - 31 maj 2012 16:42

Idag blev det en helt spontan resa till Karlskrona för lite shopping. När jag räknade dagarna till studenten kom jag fram till att jag inte hinner åka iväg någon annan dag så det fick helt enkelt bli idag. Det var väl egentligen rätt tur för mig det för Accent hade 25 % på väskor så jag köpte två till balen eftersom jag inte vet om det blir en vit eller svart som passar bäst. Malin och lilly var med så det var extra bra sällskap när man ska hitta saker till studenten.


Olof bjöd på lunch på subway jätte mumsigt men jag tar ju alltid samma sak så jag vet ju hur det smakar. Fullkornsbröd, bacon, stark ost, lök, tomat, sallad och bbc-sås mumsigt värre :)

Köpte även ett par pumps som jag tänkt ha imorgon på mösspåtagningen samt en klänning och en blus, förvånade? Knappast, jag köper ju alltid det. Kommer troligtvis bilder imorgon om jag hinner, ikväll är det nämligen hoppträning.

 

Av Alice - 30 maj 2012 21:54

Idag vat tanken att klättra lite och sträcka ut lite ifall hon var lite stel efter gårdagen. Dock kändes hon inte det minsta stel utan var mjuk, dock lite tjabbig med det där med vinklingen av huvudet men nu vet jag hur jag ska göra så det löste sig relativt snabbt. Jobbade lite öppna och skänkelvikning i traven och det gick bra, idag reagerade hon på skänkeln men jag förstår att Stella tycker det är roligare att rida ute i naturen.


Galopperade bara lite idag men hon kändes fin hade dock lite problem med att vara jämn men överlag tyckte jag hon gick bra :)

 

Av Alice - 30 maj 2012 21:01

Hemma gen efter en tur till stallet och direkt efter det satte jag mig på cykeln och satte personbästa på en runda på ca 7 km. Otroligt skönt att röra på sig och få upp flåset lite, känns att jag iaf föbättrat mig och bara det att jag faktiskt har motivationen till att cykla gör mig lite stolt! 


Något annat som jag förbättrat mig på som jag länge har sagt att jag ska ändra på är mina vanor at sköta mina lädersaker. Nu har jag därför börjat med en rutin som innebär att jag iaf smörjer mina tröns varje gång de har blivit använda, duktig jag känner mig.

 

Av Alice - 30 maj 2012 10:48

Det här med lärare, de tror att de sitter på någon slags makt och kan ändra sig hur som helst och att vi elever ska gå som fogliga små lamm efter dem och rätta sig. Där har de fel, iaf fån min sida. Är något sagt från början ska man hålla sig till det och inte ändra sig. Det som många lärare inte föstår är att alla elever int bor vid skolan eller typ har någon sändare på sig som säger att nu ska jag teleportera mig till skolan. 


När man får beskedet om att man är ledig då är man det punkt slut. Det tråkiga för lärare över lag är att nu sitter vi på samma makt som dem. Vi har våra betyg och står de i min studieplan är det så. Tråkigt/kul men sant. De sista veckorn innan studenten har lärarna inte någon hållhake på oss elever vi gör som vi vill och lever i anarki, vi tar våra tillfällen att slå tillbaka och de känns inte bara för lärarna utan andra också. 


Kanske sitter det någon bliviande lärare i min klass just nu och de kommer troligtvis få liknande inlägg av eleverna i framtiden. Men det är ju just såna inlägg som visar att man kanske borde ändra på sig. Kanske kan lärare börja ändra taktik och göra den sista tiden i gymnasiet kul och minnesvärd istället för en pina som gör att man är fullkomligt slut när studenten väl kommer. Lärare borde verka för en rolig gymnasietid! Sen går ju självklart ordet roligt att definiera men roligt i min mening är inte att ha föreläsningar till dagen innan studenten!


Så nu är jag avreagerad och kan återgå till roligare saker att göra.

    

Av Alice - 30 maj 2012 10:03

Idag har jag faktiskt ingen träningsvärk efter igår och det kan då bero på två saker antingen att jag är bättre tränad eller att jag inte jobbade tillräckligt mycket. Tror mer på första alternativet. Idag är det kallt så Stella går med ett litet täcke på sig ska ut och rida henne i skogen sen när jag varit och hämtat Olof. Olof har examination i en kurs nu på förmiddagen och sen ska vi åka till Fåglasång och inhandla tyglar och ridvantar, konstigt nog går alla mina vantar sönder samtidigt. Hoppas att Olof tycker det ska bli lika roligt som jag tycker.


Har varit ute och gått en runda med Enzo nu på morgonen och nu väntar en "to do list" på mig. Åhh vad kul jag längtar så. Hejdå lediga slappdag. Ikväll hoppas jag också hinna med en cykeltur. Kommer troligtvis mer uppdatering under dagen :)

     

Av Alice - 29 maj 2012 20:31

Idag var det Dressyr träning för min och Stellas del. Det gick himla bra faktiskt om man jämför med förra gången. Det stora problemet ä att hon är så himla stel i sin vänster sida och skjuter över mig till höger och kan då inte komma åt henne. Det rättade vi dock till och Stella blev himla fin de sista 10 minuterna, då gick hon fint ställd och ville arbeta med rygg och satte under sig bak. Det var dock ett litet företag med att få henne att göra det. Hon vill järna rusa iväg i trav istället för att traven komer bakifrån vilket jag själv måste vara konsekvent med.


I galoppen gick hon himla fint i höger redan från början och arbetade igenom hela kroppen däremot i vänster blev hon lång och rak vilket jag fick kämpa rejält med. Nu vet jag iaf hur jag kommer åt henne och jag vet också varför hon lägger huvudet på sne och det har inte med min ridning att göra enbart. Det är kort och gott så att hon är lat och inte vill arbeta igenom nacken och då är det ett sätt att komma undan. 


Jag kommer troligtvis att rida ungefär varannan vecka med dressyr träning under sommaren och hoppas att det kommer funka med jobb och skjuts och allting. 

 

Äldre bilder på Stellabus. Tränaren tycker även att jag behöver rida med sporrar för att få Stella mer uppmärksam på min skänkel. Brukar ju inte rida med sporrar tycker vanligtvis att Stella brukar vara lyhörd och känslig en får väl ta mig en funderare.  

Av Alice - 29 maj 2012 14:40

Känner mig otroligt trött idag och bara gäspar mig igenom skolan bortsett från en del ljusa punkter. Har hämtat alla mina betyg nu och lämnat in studieplanen, skönt måste jag säga och jag hoppas verkligen att mina betyg räcker. Ska hämta Beatrice efter skolan och sen ta in Stella för lite mat och sen dressyr träning. Hoppas att det går bra och att jag får tips om hur jag ska göra med Stellas vinklings problem.

Av Alice - 29 maj 2012 08:23

Hej svejs! En ny dag tar sin början och idag är det inte alls lika varmt och fint som det brukar vara. Fick just reda på att vi inte har alls många lektioner men jag har en hel drös med betyg att hämta ut så måste ändå vara i skolan hela dagen. Jag ska äta frukost nu och sen måste jag sticka till skolan.


Ikväll är det dressyr träning och med tanke på vår lilla svacka tror jag att det bara är bra. Men av svackorna man har lär man sig alltid något och då utvecklas man mer och får bra tips på hur man kan förebygga svackor typ även fast de alltid kommer. Det är också så att min motivation kanske inte är den bästa och då får man försöka fixa det på egen hand.


Ha en bra dag :)

 

Ovido - Quiz & Flashcards