Alice Cehlin

Alla inlägg under november 2012

Av Alice - 30 november 2012 18:42

Har varit i Karlskrona hela dagen och shoppat julklappar. Nu är allting klart och det ska bara svepas in nu. Känns jättebra! Stella har vilat idag och nu ikväll har vi bara fixat stallet och tagit in.

Hela helgen blir det jobb, lite sjukdom vilket innebär mer jobb och pengar till mig. Eventuellt ska vi på julskyltning på söndag då Stella ska vila. Imorgon blir det iaf ridning i vanlig ordning :)

Av Alice - 30 november 2012 07:44

Själv har jag inte orkat gå upp ur sängen för att kolla. Hopptränade igår och det gick bra. Eftersom botten har blivit bytt var det tungt så blev en hel del bommar och lite små hinder. Jag red Stella på hack och både jag och min tränare tyckte hon blivit mycket lugnare i huvudet med det. Styrningen och bromsen fungerar så hon tyckte jag skulle fortsätta med det och variera.

Hoppningen i sig gick bra. Det var ett himla tryck i Stella och allt gick bra förutom att jag måste bli bättre på att trycka ner min häl.

Av Alice - 29 november 2012 14:22

Jag visade ju aldrig schabraket som jag köpte på Henrikssons ridsport. Det är från protect och jag fyndade det för en skit summa på rea.

Av Alice - 29 november 2012 14:19

Vilken morgon, tur att tentan är klar! Gick morgonpromenad med Enzo och Olof följde med. Stella har blivit klippt idag och det behövdes verkligen, det var hur tjockt som helst. Det blev en praktisk "ful" klippning denna gången också.

Fixade stallet och snart är det dags att åka dit igen och ta in henne inför hoppträning ikväll.

Av Alice - 28 november 2012 22:08

Min motivation är bättre än någonsin och jag har gjort mig av med en del egergikrävande saker. Skolan känns bra och jag har lärt känna många nya vänner som är otroligt gulliga. Jag börjar hitta fler knappar på Stella och Tappi är igång de dagar som jag hade som mål med. Hon hade behövt gå mer men än så länge blir det bra. Jag har tagit itu med mitt liv på hälsofronten och stegräknaren är laddad med nya batterier. 


Jag ser med glädje fram emot ett nytt år med nya mål och nya äventyr. Ett litet mål inför nästa år är faktiskt att komma ut på en del tävlingar och iaf hoppa 90 cm, det borde ju jag klara! Mer om mål inför nästa år kommer framöver.   


Av Alice - 28 november 2012 22:01

Idag reds båda hästarna i mörkret och det gick riktigt bra förutom att jag är så grymt mörkrädd. Stella kändes otroligt fin och mjuk, det är kul att rida ibland när hon känns sån, då kan jag träna på min egna ridning. Tappi hade himla mycket energi men på slutet slapppnade hon av och blev fin. 


Imorgon är det hoppträning och jag ska prova att rida med hacket. Om jag inte testar vet jag ju inte skillnaden. Går det åt helvete så gör det det. Det roliga är att Stella verkar otroligt tillfreds med hacket och jag vill ju göra allt för att Stella ska må bra. 

 

Av Alice - 28 november 2012 15:07

Var på Fåglasång nyss och köpte foder och kan ni tänka er jag köpte bara foder! Helt otroligt men jag tittade på ett träns också men jag köpte inget. Som det ser ut nu lär jag få rida med hacket på heltid. Det innebär att jag sannolikt bara har det svarta tränset som passar med det. Jag ska mixtra lite i stallet sen och se om jag kommer på något. 


Idag blir det nog bara en liten runda med hästarna eftersom det snart blir mörkt och jag är mörkrädd! Jag är i stort behov av nya bilder också så i helgen hoppas jag att Olof tar med kameran så jag kan få lite nya bilder. Imorgon ska Stella klippas också, härligt!

 

Av Alice - 28 november 2012 11:40

Vi hästmänniskor är bäst i världen på att vara bäst. Egentligen är det inte kontstigt för allt som jag gör är rätt och så är det! Varför resonerar vi så, varför är vi inte mer öppna? Alla är inte sånna men många. Idag har det kommit till hovar, skor, päls, mun och bett. 


Hovar är hästens fötter och de måste tas om hand, så är det, det vet vi. Men alla hästar är olika alla kanske inte behöver skos precis var 6:e vecka och ha just de skorna och de broddarna. Det hade kanske gått med andra skor men vi vågar inte testa för det går ju bra med  dessa. Det är vi människor som i många fall gör det värre än vad det är. Sen det där med broddar. Alla hästar behöver inte fyra broddar i varje sko, det är ju så individuellt beroende på var och hur man rider och vilken häst. 


Jag har fått en del kommentarer om Stellas klippnig om att det inte är snyggt. Ska man inte helklippa behöver man inte klippa alls. Okej jag kan hålla med om att det kanske inte är jätte snyggt men det är praktiskt. Istället för att få panik när det regnar och att täcket kanske inte håller tätt vet jag att hon klarar sig för hon har päls över ryggen. 


Nästa kategori är mun och bett. Alla hästar är olika känsliga men det är ryttarens hand som styr. Även det mildaste bettet kan bli skarpt med en hård hand. Jag vet med mig att jag kan bli hård i handen när Stella blir stark. Kanske borde jag då ha ett pelham för att få bättre respons på små hjälpen men jag resonerar inte så. Jag anser inte att ett nytt bett löser alla problem, en känslig häst lyssnar på en viskning eller en tanke. En häst som har stängt av lyssnar inte ens om du skriker. 

 

Ovido - Quiz & Flashcards