Alice Cehlin

Alla inlägg under november 2011

Av Alice - 30 november 2011 10:15

Sista November känns skönt jag längtar till det blir jul. Solen skiner och det regnar, hmm mysko väder men helt okej när man sitter inne och skriver på projektarbetet. Det börjar faktiskt gå bra men jag vet inte om jag låter någon läsa igenom det? Idag är en lugn dag har en lektion och sen ska jag till stallet. Ska till paddocken hade jag tänkt och böja igenom henne lite och träna mer kontroll se så allt är som det ska. Hoppas Bea håller mig sällskap lite och tar lite bilder :)

Nu ska jag bara gå en liten sväng med Enzo sen till skolan.

För omväxlingsskull kan Bea ta lite bilder på mig istället för tvärtom ;)   

Av Alice - 29 november 2011 16:05

Idag blev det en tidig start på dagen, internet fungerar vilket betyder att jag kan uppdatera här men även att jag kunde kolla resultatet på högskoleprovet. Det gick som jag trodde, jag är inte nöjd men gick bättre än förra året. Jag trodde att alla hästar varit inne så jag förväntade mig mockning i en timme men nejdå det var bara stella och Falkis som varit inne så gick jätte snabbt. Det betyder även att det kunde bli längre runda i skogen med Stellis. Vi red i ca 1,5 timme vilket var precis vad jag hann med innan skolan började. Stella kändes fin idag men är lite bråkig i munnen men hon hostar ingenting längre vilket känns toppen bra. Dessutom gillar jag dressyrsadeln mer än jag kunde ana. 

Måste faktiskt påstå att Stella går bättre med den nya sadeln. Jag kan ju hålla om henne och allting blir helt enkelt bättre fast sen är jag ju ändå kär i min prestige. Jag har även en positiv sak att berätta, jag har börjat skriva på mitt projektarbete. En timme och jag har skrivit en sida känns inte toppen!

   

Såhär glad är jag över mitt projektarbete

Av Alice - 29 november 2011 07:34

Det blev inget bloggande igår eftersom vi inte hade något internet, det brukar krångla i samband med att strömmen går vilket den gjorde igår när stormen va. Alla hästarna var inne men Stella verkade ändå ha varit orolig under natten att döma utifrån hur hennes box såg ut. Igår var en rätt lugn dag annars jag gick i skolan och kom hem sent vilket också gjorde att det blev ett sent pass på banan men det gick bra. Stella kändes lite stel men sen blev hon fin. Red inte så länge eftersom det var så mörkt och ampan bara lyser upp cirka halva, och då höll jag mig i den delen. Jag tänkte att det ungefär skulle motsvara tiden på skrittbandet så red ca 35 minuter.

Det var ett litet sånt där dagen efter inlägg :)

Av Alice - 27 november 2011 20:06

   

Bilder från tävlingen

   E

En egobild från 2009

Av Alice - 27 november 2011 19:14

Idag blev det en planerad dag ut i minsta detalj. På morgonen var vi på Ronnebys nya ridanläggning och kollade på en klubbtävling där Ronya var med (en kompis till mig som red med mig tidigare). Hon rider en jätte fin arab och kämpade sig runt 2 rundor. Jag tycker det såg jätte bra ut och är imponerad över att det faktiskt finns folk som vågar tävla, jag är ju rädd för allt som heter tävling. Konstigt att jag ens lyckats skrapa ihop så många rosetter som jag har. Jag funderar även på att ställa upp i en liten pay and jump med stella efter jul om nu vägarna är skapliga. Det blir inte högt det är en sak som är säker!

Jag har även spelat på julskyltningen idag och det var blött kan jag säga, usch! 

Nu är alla hästar inne och står och mumsar på ensilage. Jag fasar för nästa vecka då det blir stora ensilagebalar istället för de vi har nu på 75 kr/st. 

Veckans planering:

Måndag rida på travbanan

Tisdag rida ute i skogen kanske hoppa naturhinder

Onsdag rida på ridbanan

Torsdag hoppträna

Fredag VILA

Lördag rida i skogen

Söndag VILA och kanske skrittbandet.

Det var dagens inlägg, bilder kommer i ett annat inlägg för de vill inte läggas in :(

Av Alice - 26 november 2011 17:36

Igår hann jag tyvärr inte uppdatera bloggen, jag var på jobbet och jobbade sent. Det är väldigt osäkert på jobbet eftersom ingen vet om jag får vara kvar eller inte efter december så vi får väl se. Det blev iaf en bra avslutning på kvällen med thaimat jag kör alltid på min favvo, stekta grönsaker med nötter och nudlar till det. Jag är ju inte jätte förtjust i ris så det är bara nudlar som gäller för mig.

Idag då så har det blivit en ny sadel av märket wintec den är i syntet med mocka. Jag kommer använda denna sadeln rätt mycket i alla väder och då är ju syntet det bästa, sen kan jag hålla med om att det verkligen inte blir samma känsla som om man rider i en lädersadel. Men detta är min första dressyrsadel så det är en bra början. Stella tycker också om den och jag tyckte den va helt okej men sitter verkligen bra i den.

 

Underliggande läder, den är inte sliten det är mockan som gör att det ser så ut, den är helt ny.

   

Jag har rätt korta läder men tills jag vant mig får det vara så.

Ha det bra, imorgon är det första advent!

Av Alice - 24 november 2011 18:01

Japp, jag har bestämt mig för att det får bli en wintec som ska byggas om. Efter mycket snack med sadeln ägare så ska vi prova på det och hoppas på det bästa. Känns toppen. 

Stella gick i paddocken idag med övning som är baserat på den senast häst och ryttar. Snett igenom, volter, åttor och skänkelvikning. Det gick kanon bra, hon var lite tjurig i galoppen och det sa hon ifrån tydligt men sen till slut var hon jätte rund och fin och jag tror mina händer börjar bli bättre. Det är svårt att ändra på något som redan är så väl inlärt. Som flera andra torsdagar brukar jag städa hela alltet och så blev det även idag. Fast jag måste erkänna att jag fuskade något, köket blev inte så grundligt städat lite dammsugning bara typ. Men resten av bygget skiner ;)

Ikväll ska jag till min älskade Olof och förhoppningsvis ska vi bara slappa framför tv:n, det är det som är mest akut just nu.

Jag räknade även igenom mina timmar på projektarbetet igår och fick ihop 46 timmar, hmm bara 54 timmar kvar. Det värsta är att detta ska vara inne i Mars och jag har haft ett år på mig och endast fått ihop 46 timmar det är dåligt :(

 

Tänk att det är såhär grönt ute och det är första advent snart, det ska vara frost och minsugrader nu. Längtar faktiskt jätte mycket till vintern.

Av Alice - 23 november 2011 18:08

Usch denna dagen är en sån dag som man skulle kunna lägga i en sop påse och kasta det hade inte gjort något. Det enda som har varit positivt är att jag träffade Olof älsk en liten stund och Stella gick jätte bra på travbanan. Det som dock var dåligt var att ingen av mina tre sadlar passade. Eller jo wintecsadeln passade perfekt men sen när jag hade ridit klämde den på höger vid manken och et är precis samma fel som på pessoan! Jag blir galen! Så nu finns det två alternativ: 

1 Åka till fåglasång och bygga om en wintec

2 låna hem sadlar som inte finns betala mer pengar och chansa på att någon passar, det som är problemet med detta alternativet är att det finns inte fler sadlar att testa för de är inte ens i nähete av vidden som behövs.


Så just nu ser det ut som att vi ska till Börjes och kolla om de har några sadlar som kan vara av intresse och kanske köpa hem en prinsville bara för att kolla hur vinklarna är. Det som jag inte fattar är hur sadeln kan ligga så grymt bra och sen ändå visa tryck även fast det är luft. Alltså borde det vara mig det är fel på. Nej jag orkar verkligen inte jag ska ringa igen imorgon och hoppas på det bästa. 

Om man nu ska se det positvit kan man säga att jag sparade ex antal tusen på detta. Alltid något ;)

Stella verkade också gilla sadeln hon var inte irriterad det minsta och massagen i sig gick också bra och hon är mycket mindre spänd och visar inga låsningar. 

Sen har jag ett ländtäcke till salu i storlek ponny fast passar stella bra så rätt stort. 


Enzo var med i stallet och underhöll mig. Känns skönt att ha lite sällskap på deppdagar.

   

Ovido - Quiz & Flashcards