Alice Cehlin

Direktlänk till inlägg 5 mars 2013

Angående ponnyakuten

Av Alice - 5 mars 2013 10:16

Just nu är det ett himla liv om ponnyakuten och allt vad det innebär både runt om på bloggar och framförallt på facebook därför tänkte jag beskriva hur jag känner runt just ponnyakuten. Jag har tittat på ponnyakuten sedan det började och ville främst få tips från gästtränare vilket jag fortfarande ser som en viktig del. Det som många uppfattar som det stora problemet är att lärandet till ryttaren sker på fel sätt och att det inte är "rätt" att sätta på hjälptyglar på en häst och därmed lösa problemet. 


Allting faller tillbaka på val av ponny. Kommer man att klara av ponnyn och ha kompetens själv eller människor runt omkring som hjälper till? Det är i hanteringen som mycket faller tillbaka och på ryttaren. Har föräldrarna inte kunskap om hästar kanske man bör ta hjälp av någon annan från första början innan problemet går så långt att det till och med blir farligt. Kanske bör man även svälja sin stolthet och inse att just den ponnyn är för svår. 

 

Jag tycker inte att Tobbe Larsson eller gästtränarna gör fel, det finns miljoner tillvägagångssätt att utöva och alla har sin metod och idé med träningen för att lösa problemet. Sen reagerar alla på något och så kommer det alltid vara, någon säger sätt på ett skarpare bett medans den andra säger att skarpa bett inte löser något. Den typen av konflikter kommer det alltid att vara och vi måste kunna tackla det. Sen kan man diskutera hur "barnvänligt" programmet är eller om det egentligen är ett wake up call för vuxna. Det kommer även ett problem till, alla hästar är olika och är olika individer, en häst kanske svarar jättebra på en metod men en annan får man tänka om på. Tips och inspiration är dock alltid bra.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alice - 7 november 2013 11:48

Hej alla fina där ute! Här är uppdateringen inget vidare och ibland blir det bara så helt enkelt, det finns så mycket viktigare saker att göra än att känna ett "måste" över en blogg. En blogg är inget jag stressar över, det finns massor av bloggar ...

Av Alice - 10 oktober 2013 20:33

Idag har det varit jobb hela dagen och det är ingen mening att ens kommentera den kassa uppdateringen eftersom jag inte prioriterar att blogga speciellt mycket. Bloggen får den tiden som blir över och när jag har motivation till den helt enkelt. Otro...

Av Alice - 8 oktober 2013 11:22

Det rasslar bara till lite så var det helg och nu är det tisdag igen, galet vad tiden går. I lördags skulle egentligen Jocke tränat nere i skåne men den blev inställd så istället tog vi en tur till Kalrskrona för att shoppa lite saker till hallen och...

Av Alice - 4 oktober 2013 17:02

Här bakas det kanelbullar för fulla munnar, de ser goda ut så hoppas de blir det också. Stella gick ett pass i morse, det blåser storm om vartannat här men hon gick förvånansvärt bra ändå. Det har även kommit hem spån nu så hästarna kan vara inne fra...

Av Alice - 3 oktober 2013 08:41


Otroligt att det redan är torsdag, nyss var det måndag. Jag längtar till helgen då händer det massa kul saker som kommer upp på bloggen senare. Jag jobbade tisdag och onsdag så därför har bloggen som vanligt hamnat lite efter. Idag är det däremot sko...

Presentation


välkommen till min blogg!
Här kan du läsa om min vardag tillsammans med min häst Stella och allt som hör vardagen till.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Stella Noir

 


Ovido - Quiz & Flashcards