Alice Cehlin

Alla inlägg den 8 november 2011

Av Alice - 8 november 2011 18:00

Idag föll domen min svarta pessoa hoppsadel är till salu. Den ligger inte bra på stella, så massören undrade hur länge jag ridit med den? Ja eftersom alla möjliga människor har kollat på den och tyckt att den ligger bra så ett tag blev svaret. Eller jag har ridit med den när det har varit sämre väder då jag inte vill använda prestigen och lite precis när Stella kom till mig.

Iaf det var inte enbart den stora händelsen idag med massören utan huvudsyftet var att stella skulle få massage och kanske hitta något på höger som kunde vara upphov till att hon har blivit mer sur än innan. Det hittade hon delvis. Det är mer spänt bak vid korset men hon tror att det mesta är sadelns fel då den klämmer vid bogen och gör att det strålar bak. Att sadeln klämmer är inget man ser med blåtta ögat utan kom fram när jag red med hennes pad. Jag red i 30 min med både prestigen och Pessoan och utöver att pessoan klämde kunde man även se att jag är klart mycket starkare i vänster sida vilket gör att trycket blir större på vänster sida men Stellas smärta sitter i höger så alltså kan det vara pessoasadeln. Det med att jag är starkare i vänster sida är inte något man ser tydligt men hon sa att det bara kan röra sig om någon liten millimeter.

Annars sa hon att Stella är rätt musklad och bra musklad och är väldigt fin i typen vilket gjorde mig jätte glad. Resultatet med sadeln blir att den nu är till salu och jag ska leta efter minst 2 dressyr sadlar som ska ersätta pessoan. Det lär inte bli några problem, jag får bara åka till fåglasång så fixar det sig. Det känns väldigt bra annars att hon har kollat stella ochhon tror även att hon lär ändra sin surhet och att hon är spänd när jag bara slutat att rida med pessoasadeln och förbättrar min sits i en dressyrsadel. Känns positivt.

Idag har det inte hänt så mycket mer var i skolan en stund fick en ny uppsats att skriva i historian. Och sen börjar jag störa mig på alla som tycker det är så speciellt med att rida storhäst.

Det är många i min omgivning som gör så stor grej av det. herre gud jag började rida stor häst innan ponny jag tävlade på storhäst innan ponny för alla ponnies i stallet var upptagna. Det är större rörelse på stor häst och 10 cm i skillnad på tävling på d- ponny men någon annan direkt skillnad är det väl inte. Jo man får köpa utrustning i full storlek. Det finns de ungdomar som nästan aldrig ridit ponny för att de blivit för stora/långa och då inte passar på en ponny, vad finns det då för alternativ? Att rida en ponny bara för att ponnytiden är något man bara ska igenom eller att köpa en stor häst som passar ryttaren?

För mig är det självklart att man köper en häst eller ponny som man känner sig lagom på och som det klickar mellan häst/ponny och ryttare! Sen är det naturligvis väldigt nyttigt att rida olika typer av hästar och ponny men när det kommer till att det är så stor grej med en stor häst tycker jag det börjar gå överstyr, det är ju bara några cm i skillnad visst det märks skillnad men inte något mirakulöst.

Det var Alice uttalande för idag, ha det bra och ta vara på dagen!

 

Presentation


välkommen till min blogg!
Här kan du läsa om min vardag tillsammans med min häst Stella och allt som hör vardagen till.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24
25
26 27
28
29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Stella Noir

 


Ovido - Quiz & Flashcards