Alice Cehlin

Alla inlägg den 3 december 2012

Av Alice - 3 december 2012 21:23

Vintern är en årstid som för många innebär snö, kyla och is. Det innebär även att många väljer medvetet eller omedvetet att ställa av sina hästar lite mer eller lite mindre. Om man har unghäst kan det infalla samtidigt som deras lilla vila eller så ställer man av hästen lite eftersom man helt enkelt inte tycker att det blir någon bra ridning och kanske finns det inga tävlingar. 


För mig har det alltid varit en rolig tid med vintern men som innebär mer jobb i stallet men inget som har påverkat min ridning något avsevärt. Snö är nyttigt för hästarna, de får ta i lite extra och jobba med ryggen och magmusklerna lite också. Ryttaren behöver inte prestera lika mycket för att ridningen ska göra gott för hästen utan snön gör att det kommer lite på köpet. Det som ställer till det lite är isen och halkan. Isen och halkan gör att hästarna många gånger spänner sig lite extra vilket aldrig är bra. 


Till mina tankar då. Jag anser att hästar mår bra av motion och ska klara snön men att det många gånger är vi ryttare som inte vill eller orkar dra på sig extra kläder och kämpa i snö och kyla. Många hästar tycker att det är rätt kul med snö. Kanske behöver de inte gå värsting pass men något litet som håller igång dem lite är bra. Stella kommer att gå ungefär 4-5 dagar i veckan som det har varit tidigare och sen varvar jag med skrittbandet eftersom de inte rör sig lika mycket i hagen. Det har fungerat innan och om det mot förmodan skulle bli något får jag ändra på min planering. Oförutsedda saker kan alltid inträffa!

 

Av Alice - 3 december 2012 19:57

Det är något speciellt med första ridturen i snö för i år. Stella tyckte det var jobbigt till en början men sen blev det fart minsann. Red en lång runda vilket kanske inte var helt genomtänkt men eftersom vädret var strålande och jag hade gott om tid kändes det bra. Galopp i backar och sen lång avskrittning på nya vägar.


Egentligen var hon hur fin som helst. Bra tempo och öronen framåt. I traven blev hon himla fin i formen men i galoppen jobbade jag inte så mycket med formen. I snö jobba de automatiskt mer med ryggen och sen backar på det då blir det extra mycket och då lägger jag mer fokus på tempot och balansen istället. 

Kul med snö ett tag iaf!

     

Av Alice - 3 december 2012 18:23

Jag känner mig som ett levande vrak med mögel och rost! Förra veckan hade vi examinationsvecka i skolan och det innebar att jag inte var i skolan alls under den tiden utan bara var hemma och tog det lugnt eftersom tentan var klar i början av veckan. Detta gjorde att jag fick en chock idag. Tills fredag ska vi hittat två vetenskapliga artiklar en pedagogisk och en psykokogisk. Bra tänkte jag det går ju på 5 sekunder, nej vänts nu de är på engelska och sökmotorn svarar bara på engelska. Men jag då, jag som inte ens kan säga hej vad gör du på engelska? Hur ska jag klara mig?!


Tillslut nu efter mycket om och men med hjälp av Emma så hr jag hittat EN! Bra bara en kvar. 

 

Presentation


välkommen till min blogg!
Här kan du läsa om min vardag tillsammans med min häst Stella och allt som hör vardagen till.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Stella Noir

 


Ovido - Quiz & Flashcards