Alice Cehlin

Alla inlägg under augusti 2012

Av Alice - 28 augusti 2012 22:38

Såg precis ett program på tv om Buck som är en riktig hästmänniska och utgår från hästens natur. Jag gillar verkligen hans teorier om bett och att kunna kommunicera med hästen. Dock vet jag inte om jag gillar alla metoder men tycker att det var ett klart se värt program och häftigt att det faktiskt GÅR att rida hästen lugnt och harmoniskt och i perfekt kommunikation med ryttaren utan skarpa bett och inspänningar. Allt går ut på samspel.

Av Alice - 28 augusti 2012 21:04

Klockan är i skrivande stund 21 och det är kolsvart ute. Vi kom hem från Ikea vid kl 15 och sen var det omgående iväg till stallet. Red Stella på ridbanan och det gick bra lite ihop krullad och flöt ut men annars bra. Kommer mer om det när bilderna kommer.

Nu avnjuter jag te med tända ljus hos Olof.

Av Alice - 28 augusti 2012 09:43

Idag är det en ledig dag och den spenderas på Ikea med Olof och hans mamma. Ska ev stanna till i Tingsryd också. Ska inte handla något men kul ändå att se sig om.

Ikväll ska Stella gå ett pass på ridbanan och Olof följer med som fotograf så kommer bilder sen ikväll.

Av Alice - 27 augusti 2012 20:49

Ikväll var kanske sista promenaden med Linn på typ 4 månader och det kändes hemskt att krama henne hejdå. Nu blir jag lite av en ensam varg kvar och det är fördjävligt jobbigt. Jag tycker det är kul för andra att ta steget att plugga på annan ort och välja en utbildning som de verkligen vill gå på. I för sig ville jag gå min utbildning också och för mig var det bara en bonus att min utbildning låg i närheten med tanke på häst och allt.


Men det är ändå sjukt jobbigt! 

 

Av Alice - 27 augusti 2012 20:42

Idag reds Tappi en liten minirunda men med himla bra resultat. Red på en skogsväg och jobbade lite i trav inte med formen eller så men mest att hon skulle lyssna och vara framme. Provade även lite galopp och det gick framåt och väldigt bra faktiskt. 


Det var ju ingen prima galopp men jag tyckte det var bra att hon iaf fattade galopp och då gjorde jag mitt bästa för att inte störa henne utan mest hänga med och underlätta för Tappi. Det gick himla bra och hon lyssnade bra.

Bea var med och to lite bilder.

       

 

Provade det nya schabraket idag och jag tycker att det blev rätt bra. Det är inte ett dressyrschabrak men skit samma.

Av Alice - 27 augusti 2012 14:38

Mys med bea i stan idag. Shoppade jeans på jc och en söt topp från vero moda lite liten men jag överlever nog annars får jag byta imorgon. Lunchade på contan med räkmacka och paj. Tog med oss wienerbröd till Olof och fiskade där. :)

Av Alice - 27 augusti 2012 09:16

Sol och blå himmel idag. Jag ska en sväng till stan med Beatrice nu på förmiddagen, måste ha jeans. Ska hämta upp Olof sen och jag ska rida tappi och hoppas att Olof kan ta lite nya bilder.

Stella får vila idag, kommer komma upp en liten preliminär planering under dagen.

Av Alice - 26 augusti 2012 21:54

Ibland kommer den där avundsjukan fram hos oss hästmänniskor. Jag menar inte alla utan bara de som känner igen sig i detta. Ofta eller iaf ibland jämför vi oss med varandra och vem som har den finaste stallplatsen och de bästa förutsättningarna. Vem är det som bestämmer vad man ska ha för att det ska vara det bästa?


För mig är en bra stallplats eller hästgård ett ställe där man kan få göra det man tycker är kul och hästen ska naturligtvis må bra. Jag vill att det ska finnas bra ridvägar. Jag anser att bra ridvägar är 100 gånger mer värda än en ridbana. Nog för att en ridbana är viktigt också. Kunna böja, ställa och rida igenom hästen. Men kan man inte göra det i skogen? Jag använder mig av ängar, åkrar och vändplaner för att rida på volt när jag inte har möjlighet att ta mig till paddocken. Ett ridhus är ett bra skydd för kalla dagar när det kanske är snö överallt men med broddar, snösulor och varma kläder formar man fina hästar i snö också.


En sak som man bör tänka på vid val av stallplats är att man blir bekväm. Innan hade jag inte tillgång till spolspilta och skrittband och då klarade jag mig fin fint men idag förstår jag inte hur jag har kunnat leva utan det. Det som är sorgligt är att många tycker att man är mindre värd för att man inte har all lyx som finns idag som solarium och liknande. 


En hästgård ska vara ett ställe att ha hästen på och ett ställe som är en trygghet för häst som människa. Det ska skydda mot regn och rusk och vara en plats för avkoppling och bara vara. Jag tycker inte att lyx ska vara ett måste. Jag vet att man inte behöver ha lyx för att lyckas men att det kan underlätta och förebygga. Men i hästvärlden kan allt hända och för att ta fram fina hästar och lyckas krävs skicklighet framför fina saker och materiella ting. 


Med detta inlägget vill jag främst påpeka att lyx är överskattat och att saker och ting kan hända alla med eller utan lyxigheter.

 



Presentation


välkommen till min blogg!
Här kan du läsa om min vardag tillsammans med min häst Stella och allt som hör vardagen till.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Stella Noir

 


Ovido - Quiz & Flashcards