Alice Cehlin

Alla inlägg den 18 februari 2013

Av Alice - 18 februari 2013 18:50

Någo av det värsta jag vet är människor som är tröga. Missförstå mig inte nu, det finns olika typer av tröghet. Det finns tröghet som innebär att man är för lat för att tänka, det finns även tröghet som bygger på att personen i fråga verkligen inte kan tänka eller uppfatta vissa saker, men sen finns det den där trögheten som går över till att personen är korkad och handlingsförlamad. Det gillar inte jag. Handlingsförlamad kan också vara av vissa olika orsaker men jag tänker främst på den handlingsslappheten som förekommer i vardagen som kanske mest bygger på lathet. 


Har man häst kommer inte alltid tiden till människan utan man får ta sig tid. För mig är det otänkbart att utesluta vissa saker i daglig skötsel och vård på grund av att man inte har tid eller helt av inte orkar. Det är allas ansvar att dra sitt strå till stacken på något sätt. 


Något som jag också har funderat kring är människans kompetens att kunna tänka. Alla kan tänka. Kan man tänka lever man. Vad är det då som gör att vissa människor verkar sakna denna väsentliga del? Ska man imponera på mig ska man kunna tänka själv, ha ett driv och inte vara lat eller förslappad. I dagens samhäll behöver vi inte ens tänka, vi tar bara upp vår iphone eller liknande och googlar oss fram till svaret. Det är illa. Stå inte med händerna i fickorna och vänta på att kunskap och bättre tider ska komma som manna från himlen, gör något åt det och tänk och resonera dig fram. Mums för smarta människor som är kapabla till att tänka själva!

 

Jag är blond men långt ifrån dum blondin. Jag kan faktiskt säga med handen på hjärtat att jag är smart, alla är smarta som kan tänka och tänka bortanför det som gör att vi inte orkar.

Av Alice - 18 februari 2013 13:54

En del har sportlov denna veckan och vissa hde det förra veckan. För mig ser det ut som följande att jag inte har något lov men jag väljer att försöka ta det lugnt ändå. Jag känner mig inte helt 100 än, yr och konstig typ. Stella ska vila idag efter två hårda pass nu  helgen, tänkte skritta först men jag har inte bestämt mig än. 


På förmiddagen red jag Rolle. En pigg stor häst idag som var lite små tittig men ändå fräsch och rolig att rida. Alltid kul att komma ut och se lite nya vägar och rida andra hästar. Jag märker att jag har legat av mig med min flexibla sida och är rätt bekväm av mig nu mera. Det ska det bli ändring på nu, när jag nu ev har fått äran att rida ännu en häst utöver stella, Tappi och då Rolle ibland. Det kommer komma mer om detta då allting är på det klara.

 

Presentation


välkommen till min blogg!
Här kan du läsa om min vardag tillsammans med min häst Stella och allt som hör vardagen till.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Stella Noir

 


Ovido - Quiz & Flashcards