Alice Cehlin

Alla inlägg den 24 september 2012

Av Alice - 24 september 2012 20:44

Eftersom jag är otroligt dålig på att följa planeringar numera så är den preliminär och mer till för min egen skull så att jag ska kunna titta tillbaka här och få inspiration.


Måndag (idag) Travbanan

Tisdag ev vila eller klättring beror på skolan skola 14-16

Onsdag paddocken markarbete

Torsdag vila om det inte blir det på tisdag annars klättring

Fredag uteritt skolan 13-15

Lördag uteritt jobb 11-15

Söndag Vila jobb 11,30-15,30


Totalt vilar stella 2 dagar vilket är vad jag tycker är lagom.

 



Av Alice - 24 september 2012 19:18

Idag var det dags för travbanan. Vi värmde upp i ca 30 min i skogen i alla gångarterna. Jag ville egentligen inte tjabba med henne i traven utan jag satte upp bra tempo och höll henne rätt ort och mellan hand och skänkel och vips kom det en himla fin trav. Jag måste alltså vara ytterst noga med att vara stadig och jobba med mina ben. Det var inte det minsta pendlande med huvudet då. Galopperade också och fick jobba lite med snedheten i vänstergalopp men det släppte rätt fort.


Inne på travbanan gick det både bättre och sämre än i skogen. Det gick sämre på det sättet att stella släppte bettet och inte ville ta stöd på bettet alltså pendla med huvudet. Då fick jag väcka henne lite och påminna henne och då blev hon finast i världen. I galoppen sen fick jag återuppta detta med vänster och oviljan att jobba igenom vänster och tillslut kom hon på att aha matte vill att jag gör såhär! Hehe vilken känsla.


Det som var så fantastiskt med detta passet idag var att båda galopperna är så himla bra nu. Vi byter, växlar och gör tempoväxlingar precis lika bra i både vänster och höger. På slutet tog jag galopp från skritt och det tyckte Stella var kul, och jag var minst lika lyrisk jag som hittade en bra känsla och kunde samla galoppen så mycket det bara gick i BÅDE VÄNSTER OCH HÖGER! Fattar ni vilka framsteg?! 


Jag får leva på detta nu :)

Gamla bilder tyvärr

     


Av Alice - 24 september 2012 19:08

Asså jag hade velat vara rik! Jag hittade så mycket som jag ville ha men jag kände helt enkelt att nej jag ska inte köpa mer och dessutom är det ju rätt ytligt och bara något som egentligen inte säger ett skit om hur man är, rider eller hur synen på hästarna är. Vi människor är rätt ytliga egentligen och lägger fokus på fel saker ibland.


Iaf så hittade jag det som jag tänkt förutom ett litet misstag som jag kom på i efterhand. Jag köpte ett hackamore i mindre modell som är snällare och remmar som jag ska använda istället för kedjan. Många tycker att det mister sin funktion utan kedjan men jag har sett skräck exempel på trasiga hästar så därför väljer jag att byta ut den mot en läderrem. 


Köpte även regnbyxor, kabinhakar och ett nytt dressyrspö med något extra bra material som Olof hittade till mig. De rear ut kingslands gamla kollektion och jag hittade massor av jackor som jag ville ha, men helt onödigt! Inga fler jackor än på ett tag!


När man är i Tingsryd är det ett måste att fika och äta mat billigt så det gjorde Olof och jag. En hamburgetalltik för 35 kr BILLIGT! Olof bjöd på fika också gottigt :)

 

Av Alice - 24 september 2012 11:25

Idag är det blå himmel och sol, skönt med lite omväxling efter allt regn. Var och klippte mig på morgonen, ingen ny frisyr direkt bara topparna, tråkigt jag vet! Gick med enzo vilket var skönt eftersom det är så fint väder.

I eftermiddag ska Olof och jag till Tingsryd jag ska köpa ett hack till Stella som jag länge tänkt göra. Ska köpa lite annat också tror jag får väl se.

Stella ska ridas på travbanan ikväll. Mer konditionsträning än dressyr tror jag men det beror på hur hon känns lite eller mycket finns alltid att jobba med.

Presentation


välkommen till min blogg!
Här kan du läsa om min vardag tillsammans med min häst Stella och allt som hör vardagen till.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Stella Noir

 


Ovido - Quiz & Flashcards