Alice Cehlin

Alla inlägg den 27 september 2012

Av Alice - 27 september 2012 14:58

Här kommer ett depp inlägg:

Stella har ev en inflamation i ryggen och får inte ridas på ett bra tag punkt. 

Ryggen är i krampor och ingen sadel kan provas ut punkt.

Anledningen till att hon gått bra vid ridning är för att kroppen mjukas upp punkt.

Hon har inga låsningar, spänningar i bog eller nacke punkt.


Återkommer med sadelutprovning när ryggen är fri från spänningar punkt. 

Ska anlita en bra kiropraktor, equiterapeft ev veterinär för kortison punkt.

Ska åka och köpa ett back on track täcke nu punkt.


Av Alice - 27 september 2012 14:00

Här är fler bilder från paddocken igår.

             

Av Alice - 27 september 2012 13:05

Ingen cykel idag inte det tog i att regna något fruktansvärt så nja det blev bilen. Stella står inne och mumsar mat och torkar i väntan. Tror inte hon uppskattar att prova massa sadlar men man vet aldrig. Hoppas hoppas hoppas att det finns någon som passar utan att kosta en förmögenhet.

Nu ska jag värma mig med en kopp choklad :)

Av Alice - 27 september 2012 09:20

För många har det varit en självklarhet att få en egen häst, lika självklart som att få en docka när man fyller 3 år. För mig har det inte alltid varit så självklarhet även om vi bor på en gård och mamma har ridit mycket tidigare. Tiden har inte funnits och ja allt det där som hör till med häst.


Jag började rida på en 4H gård när jag var runt 5 år. Då handlade det om ridning en gång i veckan och teori ibland. Jag fick lära mig hur man gjorde iordning hästen med borstning, sadel och träns. Vi red för det mesta lektion på ridbanan men även uteritt ibland. Det fanns många olika typer av hästar men jag valde för det mesta russ eller fjording. Jag var lite rädd och kände mig inte helt säker på de piggare hästarna. På 4H gården red jag också min livs enda dressyrtävling och fick precis 56 % Jag fick rosett och var nöjd. 


4H gården lades ner och jag som stått på kö till ridskolan i stan fick en plats. Där var det helt annorlunda, mer strikt och proffsigt. Här var det riktiga ridkläder som gällde och inga snurrade tyglar. Det hade man ju inte tänkt på innan. Jag träffade en del nya kompisar och vi gick på ridläger och hade det jätte kul. På ridskolan lärde jag mig massor om ridning men inte så mycket teori och hästhantering. Fredags lektionerna på ridskolan var ändå det bästa på hela veckan.


När ridkompisarna en efter en började hoppa av tröttna ville inte jag rida kvar på ridskolan. Jag gillade att rida men jag ville inte börja i en annan grupp. Jag började då att rida i ett travstall ibland och då var det travare som gällde. Då lärde jag mig mer om hästhantering och ridningen var mest för underhållningen. Men så en dag tog pappa kontakt med en i närheten som hade en hästgård och då fick jag börja rida där.


Då blev det andra bullar. Jag lärde mig allt där. Från ridning av många olika hästar till allt vad sjukvård och täckesbyten innebar. Jag red dressyrlektioner där men även hoppning, och jag som varit rädd innan för hoppning tyckte nu att det var det roligaste i hela världen. Jag lärde mig att planera hoppträningar och bygga terräng hinder och livet var allmänt på topp. Det blev långritter och hopptävlingar. 


Jag hoppade i allsvenskan och fick ihop en del placeringar men det där med tävling var inte min grej jag var alldeles för nervös av mig. Några planer på en egen häst hade jag egentligen aldrig eftersom jag skulle plugga vidare och inte hade tiden som krävdes. Innan kunde jag vara i stallet när jag kände för det och hade inte samma ansvar men med en egen häst är det varje dag även julafton och ansvaret ligger på mig som hästägare.


Men vips dök det upp en lten fuxherre som jag ville ha och som verkade vara min typ och sen hittade Olof Stella men hon fyllde bara ut tiden så vi inte åkte så långt för bara en häst. Olof tog kontak med Stellas dåvarnde ägare och när vi sen stod där på gårdsplanen hade jag inte en aning om vad det var för häst. Men bra var den och den skulle jag ha. Jag pratade om Stella hela vägen hem och fuxherren han var inte min typ alls och även om han hade varit det så var han utslagen av Stella. 


Åkte ner och red Stella en gång till men jag hade redan bstämt mig. Stella och jag är rätt lika, ett hårt skal men när man väl accepterat varandra och lärt känna varandra är man kompisar på riktigt. Nu sedan ett år tillbaka är Stella inneboende i mitt hjärta och även i ett stall nära mig. 

Världens bästa köp och ja de blev en häst även om ja pluggar vidare, jag anpassade skolvalet så jag slapp flytta och ev sälja Stella. 

Bilder från provridningen 

   

 

Bild från gårdagen :)



Av Alice - 27 september 2012 09:13

Naturligtvis ska det regna nu så här på höstkanten. Känns ändå rätt mysigt men tanken var att jag skulle cykla till stallet och det vet jag inte om jag känner mig så sugen på nu när det regnar. Jag gillar annars att sitta inne och kura när det är ruggigt inne och idag har jag dessutom en del att göra. Har massor att greja med här hemma och mitt rum ser ut som ett bombnedslag.


Ska ta mig till stallet och fixa stella också och sen kommer sadelutprovaren med ett gäng dressyrsadlar. Igår kollade jag Stella extra noga efter att jag ridit när att se så att det trots allt inte är hoppsadeln som ligger knepigt men jag märkte ingen av de tendenser som jag sett vid användning av dressyrsadeln så det måste vara den som är felet. 

Mer om sadlar och det blir det när jag kommer hem.


NU ska jag återgå till mitt te och yoggi med nyttigheter :)

Ha en bra dag 

 

Presentation


välkommen till min blogg!
Här kan du läsa om min vardag tillsammans med min häst Stella och allt som hör vardagen till.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Stella Noir

 


Ovido - Quiz & Flashcards