Alice Cehlin

Alla inlägg den 1 januari 2013

Av Alice - 1 januari 2013 18:35

Tappi började vi på allvar att rida in i maj. Målet var att få tag på henne i hagen och förbättra hennes självförtoende. Tappi föll för Olof direkt och vad kunde man göra åt det? Jag fanns där och ville åstadkomma något men även om det var jag som satt på ryggen lyssnade Tappi bara efter Olof och vad han sa och gjorde. Snacka om att känna sig dissad! Tappi gick att ta i hagen efter många om och men och målen utökades sakta en säkert. Några oskrivna mål som jag hade var:

  • Rida ut på utan ledare utan att hon drog iväg
  • Hitta gas och broms
  • Kunna rida stadigt på volt
  • Bestämma tempo och gångart
  • Nu senast hitta en stbil form i trav

Detta var målen och rätt så snabbt insåg vi att eftersom hon gått i trav redan var otroligt väluppfostrad och ett lysande exempel på en bästa kompis. Ledaren behövdes bara i början eftersom hon vande sig vid ryttare rätt så snabbt. Gasen och bromsen fungerar nästan som i travet så inga problem där heller. Det som var knepigt var volten och att inte vara för ivrig med vilken gångart det skulle vara.

   

Tillslut tyckte Tappi att det var lika bra att lyssna på ryttaren och då kom det också med tempot och gångarterna. Galoppen är fortfarande jobbig men eftersom vi inte skyndar oss fram får det ta den tiden det tar. När hon vill och orkar blir det galopp och då vill jag störa så lite som möjligt och bara bibehålla den. Nu senare har jag satt upp ett mål om att hitta en stadig och bekväm form i traven och det börjar bli bättre och bättre. Formen i skritten hittade Tappi direkt efter att ha haft ett gummiband på sig en enda gång (det satt otroligt löst), sen kom det automatiskt. 

   

Tappi kommer att ridas 1-3 gånger i veckan beroende på skola, jobb och sånt. Detta känns helt okej med tanke på vad jag vill använda henne till. Fortfarande behöver hennes självförtroende att stärkas och det är mycket merkträning kvar på henne och träna på att sitta upp på henne samt ta henne i hagen. Så småningom nu 2013 vill jag introducera hoppning vilket Tappi verkar tycka är super kul då tror jag även at galoppen kan komma lite på köpet.

     

Av Alice - 1 januari 2013 18:18

Vad ska man säga om 2012 och Stella. Jag tävlar ju inte och kan inte skryta om några resultat alls men jag tycker att jag har uppnått de oskrivna målen jag hade under 2012. Jag hade bland annat som mål att:

  • Börja träna dressyr för tränare
  • Hoppa lite högre och hitta en bra känsla
  • Ställa upp på pay and jumps
  • Förbättra min sits

Vi börjar med dressyren, det var det enda som jag egentligen hade som ett konkret mål och det lyckades vi med. Jag tränade under någon månad innan sommaren och Stellas skada. Jag märkte otrolig skillnad på min inverkan och hur otroligt välriden stella kändes med konkret träning på marken. Jag fick nyttiga övningar att bygga vidare på som jag har följt och jag tyckte att jag hittade många knappar.

 

Vad det gäller hoppningen har det flutit på otroligt bra efter sommaren. Sommaren blev inte all som jag tänkt med träningar eftersom Stella drog på sig ett sår i strålen, inget att göra åt. Efter sommaren kom vi igång på riktigt och hittade många knappar med bland annat bra flyt igenom banorna och en säkerhet som inte riktigt infunnit sig tidigare. Vi var uppe på högre höjder som jag behöver träna på med mitt psyke och vi var säkra där och hade bra självförtroende. Vi provade hackamore som Stella fungerade  otroligt bra på i hoppningen.

 

Pay and jumps har vi nog inte ställt upp på någon i år men vi var på en hubertusjakt som gick så otroligt bra. Där kändes det att Stella och jag var ett. Vi hade stenkoll på varandra och genomförde en bra ritt med fina språng över naturhinder. Det kan nog vara en av de bästa uteritterna med Stella. Mycket nöjd med henne och hennes lugn och att hon litade på mig över läskiga hinder.

     

Min ridning är väl det som jag är minst nöjd över under året. Jag försöker ständigt att tänka på mina axlar, min blick,hälarna och mina händer. Jag har dock fått hjälp av naprapat med att bli bättre i mina axlar och därmed kunna sjunka nmed dem under ridningen och bli mer avslappnad. Jag tänker på att vara lätt i handen och rida mer med sätet och benen. Hälarna tänker jag ständigt på främst i hoppningen där de gärna flaxar lite. Allt detta kommer komma mer och mer med träning. 

Inför 2013 hoppas jag kunna hitta ännu fler knappar på Stella och bli ännu bättre kompis med henne. Jag hoppas också att vi inte drar på oss några skador och i den mån det går försöker att vara skadefria och friska. 

       

Av Alice - 1 januari 2013 15:45

Tappi har idag visat tydliga tecken på förbättring i traven. Nu sänker hon huvudet och börjar bli mer och mer stadig. Så skönt när träning börjar ge resultat. Än så länge är det lång väg kvar men ändå.

Stella är fortfarande varm i sitt ben men ingen svullnad. Jag funderar på att skritta henne för hand imorgon. Det blir lite mer plugg ikväll också, kalas kul!

Av Alice - 1 januari 2013 09:37

Som ni märkt har det varit kass uppdatering. Jag ska inte be om ursäkt, detta är ingen proffsbloggare så därför tillåter jag mig själv att kunna ta pauser. Igår firade vi det nya året med ett gäng kompisar och hade det riktigt trevligt. Jag är pigg men med Olof är det värre.

Ikväll kommer det troligtvis upp en liten resumé om det gångna året och lite att sträva efter detta året. Känns bra detta!

Av Alice - 1 januari 2013 09:37

Som ni märkt har det varit kass uppdatering. Jag ska inte be om ursäkt, detta är ingen proffsbloggare så därför tillåter jag mig själv att kunna ta pauser. Igår firade vi det nya året med ett gäng kompisar och hade det riktigt trevligt. Jag är pigg men med Olof är det värre.

Ikväll kommer det troligtvis upp en liten resumé om det gångna året och lite att sträva efter detta året. Känns bra detta!

Presentation


välkommen till min blogg!
Här kan du läsa om min vardag tillsammans med min häst Stella och allt som hör vardagen till.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Stella Noir

 


Ovido - Quiz & Flashcards