Alice Cehlin

Alla inlägg under januari 2012

Av Alice - 8 januari 2012 14:43

Idag trodde jag att jag skulle få sällskap men tyvärr så ställdes det in. Jag var så inställd på det och hade gått upp tidigt så visst blev jag besviken som bara den, men det blir väl andra gånger. Det tråkiga är bara att jag rider ju själv mestadels av dagarna i veckan och när man en gång bestämmer så blir det inställt. Jag trivs med att rida själv det är oftast lugnast jag kan göra det jag i vill i min takt och så men ibland är det roligare med sällskap så är det. Hästarna tycker också det är roligt och det blir en helt annan stämning.

Iaf så var jag ju ändå i stallet så jag red själv som vanligt. red en rätt lång runda var ute i 1,5 timme och höll högt tempo. Stella hostade lite idag men inget allvarligt. Hon hade jätte mycket energi så det var bara att köra på men naturligtvis så pausade vi och skrittade mycket också. Det blev mer "dressyr" över ridningen idag med lite förflyttningar och form, böja och ställa en hel del. Kändes fin och avslappnad. Fixade stallet också.

I eftermiddag och resten av kvällen ska jag plugga, hur tråkigt det än är måste det göras om jag ska fixa mina poäng och de bra betygen.


  

Veckans planering ser ut som följande:

Måndag: Paddocken markarbete.

Tisdag: VILA 

Onsdag: Skogen

Torsdag: Hoppträning :)

Fredag: VILA

Lördag: Skogen/ Travbanan

Söndag: Skogen/ Travbanan

Det ska bli jätte kul och komma igång med träningarna igen, det behövs något extra roligt om torsdagarna. Det jobbiga är bara att mitt nya schema är så himla tråkigt så det blir jobbigt att få ihop allting.

Av Alice - 7 januari 2012 20:22

Det var konstant regn när jag red stella idag. Jag började med stallet och mockade allting och sen tog jag en paus och red en sväng. Travbanan var faktiskt lite hård på sina ställen så jag struntade i konditionsträning och skrittade bara där när hon väl var uppvärmd. det blev lite backträning och sen galopperade vi säkert 2 km och stella var himla fin och avslappnad. Hon visste var hon hade fötterna och hade bra balans så det var inga problem med galopp både upp och nerför. Imorgon blir det en sväng med Annie och Vinden ska bli jätte kul förhoppningsvis blir det en lite längre runda vilket kommer bli alla tiders! :)

Kvällen rullar på har precis ätit god mat och efterrätt snart väntar fika och godis. Det kommer bli jobbigt att ställa sig på vågen sen efter allt detta. På tisdag börjar skolan så det är bara att ta till vara på de sista dagarna :)

Ha det bra i mörkret och regnet.

 

Av Alice - 7 januari 2012 09:49

Idag hänger regnet i luften och jag ska till stallet snart. Idag blir det som vanligt lite jobb ute i skogen och sen ska jag rida lite på travbanan. Det är bäst underlag där nu så det kommer nog bli bra, det var ett tag sen och lite konditionsträning behövs. Annars händer det inte så mycket. Farmor kommer på besök ikväll och jag måste ta itu med allt skolarbete som jag har skjutit upp.

 

Av Alice - 6 januari 2012 21:10

Idag har det varit en trevlig dag. På morgonen fixade jag stallet, eller jag mockade och strödde bara. Hösilaget var slut för tillfället så hann inte vänta på att nytt skulle komma in. Stella gick 30 min på bandet idag, hon har redan vilat två dagar i denna veckan så ville göra något med henne. Det såg bra ut avslappnat och så. Ingen svullnad idag på benet så bara att köra på. Det var väl bara något litet. Passade även på att städa överallt kök, duschrum och sadelkammare, så nu ser man vilken färg golvet har :)

Sen bar det av mot eringsboda där några av våra kompisar bor. det blev en tur med hästarna och jätte god mat! Det känns lite som världens ände, men vilka fina ridvägar! Tack för en fin ridtur, fika och god mat! 

I helgen blir det som vanligt ridning, ena dagen med Annie, vädret ska inte bli något vidare men det fixar sig.

Dagens bilder :)

       


Jag rider på en nordsvensk som heter Hebbe, en jätte trevlig häst som är både riden och körd.

olof nöjde sig med att åka vagn, men trivdes utmärkt med det. Jag tror jag kommer få träningsvärk imorgon så får se hur lång runda det blir med stella.

Nu väntar duschen. 

Av Alice - 5 januari 2012 14:06

regn, regn och åter regn. Jag är så fruktansvärt trött på allt dåligt väder. Dåligt väder innebär att hagarna är leriga, blöta, täckena blir ibland blöta igenom vilket gör att hästarna fryser, dåliga ridvägar och sist men inte minst jag blir på dåligt humör. Stella fick iaf gå en runda i skogen idag. Hon hade ett litet sår bak och var lite svullen men det gick ner sen när jag spolade vatten på, men hon var inte glad åt det. Jag beslör mig iaf för att rida och det var väl sådär. Hon har gått i tanthagen i 2 dagar utan att lämna hagen fr miljöombyten detta gjorde att det var extra motigt idag. Väl i skogen sen gick hon faktiskt förvånansvärt bra. Däremot var det mycket energi som gjorde att hon krumbuktade en hel del. Men det är kul att rida när hon är sån, hellre det än seg och tråkig.

Jag hade mina nya stvlar idag också och kan inte säga annat än att de är så himla bra. Känns bra att kunna gå rakt i leran utan att behöva tänka på att det läcker in eller så, helt underbart!

De flesta andra bloggar jag läser har bloggat om målen inför 2012 jätte länge och jag har fått en del frågor om mina mål. Ja mina mål är väl främst:

  • Träna mer dressyr, själv och för tränare.
  • Träna vidare på hoppningen.
  • Ställa upp i några fler pay and jump med bra resultat och öka höjden succesivt 
  • Förbättra min sits
  • Klara BE-kortet.

Sen måste det inhandlas mer hindermaterial till paddocken det är prio ett på listan. Målen förändras hela tiden och blir till delmål så fasta mål är egentligen inget jag brukar ha men det är bra och ha något att sträva efter så man inte står på samma ställe hela tiden. Utvecklas måste man!

   

Av Alice - 4 januari 2012 16:41

Idag blev det ännu mera shopping om nu ridstövlar räknas till shopping. Rätt tråkig shopping men sånt som behövs. Jag var egentligen ute efter ett par leggings men nu blev det ett par stövlar istället, jaja det är bra det med. Det är ett par vardagsstövlar som bara kan användas till de lite kallare månaderna. Det är ett par mountain horse rimfrost, vilket innebär att de har en mjuk, ullig och tjock innersula som skyddar mot kyla. Jätte sköna. Nu är dock frågan hur jag gör med de jag köpte på Hööks men som dagsläget ser ut så behåller jag dem. Jag är på jakt efter ett rött JW schabrak också men det var slut idag så det får vänta lite.

Stella fick vila idag, det blåser för mycket för att vara i skogen och travis var inte särskilt inbjudande. Efter vad övervakningskameran säger så har hon galopperat totalt 1,5 km vilket är bättre motion än skrittbandet.

Nu väntar mat och sen revy, ha det bra!

     

Dagens stövlar och gårdagens grimma och pälsglans.

Av Alice - 4 januari 2012 09:01

Det blåser som bara den här, det är klass 2 varning och regn på det. Stella är ute men fryser förhoppningsvis inte, hennes täcke är bra så hoppas det är varmt och mysigt. Jag hade tänkt rida på travbanan idag men får se, det beror på om vädret blir bättre. Det blir bandet annars, det är bra motion det också. Annars är det inget intressant som händer idag, ska på strångamåla revyn ikväll ska bli trevligt. 

Här kommer bild på mina nya skor, vi ska även till fåglasång i eftermiddag så ska se om dom har några chaps.

   

Resten av bilderna är på Enzo för att han är så söt :)  

Av Alice - 3 januari 2012 22:01

Idag blev det Kalmar för hela slanten och inga slantar är med hem igen. Huvudärendet var att hitta ridstövlar för vardagsbruk, det fick jag skrota rätt omgående. På Hööks hade de en modell som jag tyckte var bra och efter att ha provat höger foten blev jag ännu mera glad men sen tog det stopp på vänstern. Jag har rätt korta och kraftiga ben och det innebär också att jag har problem med att hitta stövlar, mina mountain horse passar däremot utmärkt i både normal höjd och vidd, men inte Hööks modeller på stövlar. Detta resulterade i att det fick bli ett par skor som ska ersätta mina korta mountain horse, det blev dock inga chaps till utan det får bli ett par från mountain horse eller dyon. Det får jag se senare. I värsta fall får jag vänta till Falsterbo :(

Jag köpte även en grimma och pälsglans. Lite bra o ha saker. Sen blev det lite annat inköpt en skjorta, tröja och en kofta. Faktiskt nöjd med alla inköp idag, bilder kommer inom kort.

Presentation


välkommen till min blogg!
Här kan du läsa om min vardag tillsammans med min häst Stella och allt som hör vardagen till.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Stella Noir

 


Ovido - Quiz & Flashcards