Alice Cehlin

Alla inlägg den 11 april 2012

Av Alice - 11 april 2012 21:27

Då var man tillbaka hemma här i skogen. Det var inget allvarligt med Stella och min egna veterinär kunde inte känna någon svullnd vilket var skönt. Det är bara jag som inbillar mig. Jobbet gick bra idag men det var stressigt. Om allting går som det ska ska jag rida imorgon kväll. Ha det bra

Av Alice - 11 april 2012 09:31

Nu när jag änå sitter här tänkte jag skriva mina funderingar kring hur människor hanterar kritik, många gånger dagligen läser jag kommentarer på bloggar där folk kritiseras och gång på gång slår ifrån sig. Enligt mig handlar kritik om att få andras synvinklar på något och som person måste man kunna hantera kritik och göra något bra av det som kan förbättra situationen. De flesta som får kritik på de bloggar jag läser handlar just om hur de hanterar hästar och ridning. När det handlar om kritik till hästägare eller ryttare är det känsligt, samtidigt vill man ha kritik för att kunna förbättra sig men att hantera kritik är en annan sak.


Det finns många varianter på hur man hanterar kritik. Antingen tar man in kritiken bearbetar den och försöker på nytt, man kan också strunta helt i kritik och köra sitt race men hur utvecklar man då sig? Det finns även många som tycker att ingen har rätt att kritisera deras arbete för det som de gör är det bästa tillvägagångssättet. Sorgligt tycker jag. Av kritik kan man få mycket hjälp och utveckla sig själv. Sen till slut varför ser man negativt på kritik man får på sin blogg om hästhantering och ridning? Det finns ingen anledning med positivt tänkande och förmågan av att kunna ta tips från andra kommer man längre än att vara isolerad och aldrig ta emot tips och kritik utifrån.


Sen en annan sak. Varför är det så mycket snack om att man inte kan ha matchande utrustning på storhäst? De där centimeterna mellan ponny och storhäst betyder inte att man ska sluta rida med matchande saker bara för att man har storhäst och inte ponny. Det är ju fortfarande hästar om det är en liten eller stor är väl skitsamma? Det finns två saker som jag tänker på när jag väljer utrustning, Kvalité och passform. Främst. Det där med utrustning är en mognads fråga också. Jag ser få äldre ryttare som rider runt med röda benskydd, röda tretorn och rött schabrak samt röd kavaj till sig själv. Snobbar är vad vi hästmänniskor är, iaf majoriteten, som vanligt finns det undantagsfall. Ofta i ung ålder på ryttare tittar man på det yttre och inte den egentliga kunskapen och kompetensen. 


Det kommer troligtvis komma fler liknande inlägg när tillfället bara kommer.

Av Alice - 11 april 2012 09:22

God morgon

Idag blev det inte alls som jag tänkt mig. Fixade stallet men kunde inte göra allt pga hösilaget var slut för tillfället får ta resten efter jobbet om inte Hans gör det innan han ska iväg. Känns onödigt att han ska behöva stressa. Stella har ett varmt bakben och antydan till svullnad lite längre upp, tog upp henne på bandet för att se hur hon rörde sig men jag såg inget som såg onormalt ut i hennes rörelser. Det kan vara så att hon har sparkat i sig själv men jag hatar sånt här, det flyter liksom aldrig på men samtidigt är det sånt som man får vara beredd på när det gäller djur.


Det är möjligt att vi bokar en tid för att kolla upp hennes ben om det inte blir bättre, detta blir i samband med att vi ska kolla tänderna på ATG i tingsryd i så fall. Annars var hon väldigt pigg och glad för en gångs skull ;) hmm märkliga djur det där. Stod en stund i hagen när jag släppte ut henne och kollade på tanterna i hagen. Stella börjar bli regent i hagen nu och hon kör bort varenda en, konstigt att någon ens vill vara kompis med henne.

Sen helt plötsligt skulle Daffo visa lite tillbaka för att Stella stod för nära, stella flyttade sig 10 cm och sen var det frid och fröjd, hehe.


Idag blir det skola så småningom och sen ska jag jobba ungefär 13,30-19,15. Det blir mycket jobb nu framöver men med alla mina utgifter behövs det. Det är bara problemet att jag ska få ihop allting kombinerat med skola och allt det andra vid sidan om.

 


Presentation


välkommen till min blogg!
Här kan du läsa om min vardag tillsammans med min häst Stella och allt som hör vardagen till.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Stella Noir

 


Ovido - Quiz & Flashcards