Alice Cehlin

Alla inlägg under september 2012

Av Alice - 4 september 2012 22:07

Har cyklat till Stella så skönt att bli lite svettig och bara trampa på. Stella såg fin ut inte svullen eller sår så får se hur hon känns imorgon. Gick en runda med mamma och enzo nu ikväll och tittade på mannen som talar med hundar. Väl värt att titta på med ledarskap som vi hästmänniskor också har nytta av.
Nu blir det sängen.

Av Alice - 4 september 2012 18:30

Ett trevligt ställe med flummig högskolelärare- precis så som det ska vara. Min uppfattning om högskola var helt annorlunda mot verkligheten. Det finns två måsten, man måste dricka kaffe och bära klocka. Shit jag som inte gör något av det. Hmm kan jag verkligen gå på högskola då? Troligtvis men det blir tufft.


Klädsel då? Jag trodde väl egentligen ingenting men insåg att jag var rätt ändå. Alla har sin stil och ingen blir stämplad för det. Inte som på gymnasiet där man automatiskt delades in efter klädseln. Sportfånar åt ett håll och kavajnissar åt ett. Här är man liksom rätt för att man är sig själv. En självklarhet kanske? Nej inte riktigt faktiskt.


Ta tonåringar till exempel, där måste man ha vissa märkesjeans och WESC tröja annars är man ute och usch om man inte har en IPHONE. Nej jag är glad för att jag har lämnat det stadiet. Nu är man sig själv och är stolt för det. 


Men det blev en rejäl start iaf. Jag hade inte beställt en enda bok och fick reda på att jag behöver typ alla 15 böcker till på torsdag. Shit. Sprang in på biblioteket och fick tag på den viktigaste men den andra var restad till en vecka fram. Beställde alla böcker på Internet och insåg till min fasa att två är helt slut, helt slut!! Så 6000 kr är borta nu. Och vet ni vad det värsta är? Det är bara för en termin! 

 

Av Alice - 4 september 2012 18:11

Är det vi människor som formar hästen att bli det som vi vill eller utgår vi från hästens förutsättningar? Det är få människor som utgår helt från hästens förutsättningar men blir det dåligt bara för det? I hästens natur är det normalt att den ska kunna röra sig i olika rörelser lika väl som att kunna hoppa över ett träd som trillat. Så vad är det som begränsar hästen idag till att kunna bli hopphäst eller dressyrhäst eller båda? Vi människor? Troligtvis..


Vi människor har intressen, några gillar hoppning, några dressyr eller lite av varje. Alla hästar kan göra så gott de kan om inte några fysiska problem sätter hinder. Men många gånger är det just vi människor som bestämmer att hästen ska vara bra på det ena eller andra och det kan fungera till en viss nivå. För visst har hästen bättre fallenhet för något. Det handlar också om hästens intresse, varför ska en häst hoppa om den absolut inte vill det? Vad gör vi människor då (i många fall) jo vi försöker igen och pressar hästen, vi tittar på utrustningen och tillslut tar vi den till klinik eller massör. Ibland kan det vara just något av de aspekterna som är orsaken men ibland kan det också vara hästens intresse och kanske kombinationen med ryttaren. Varför utgår vi då inte från det som hästen vill och får en gladare häst som är mer harmonisk och om detta inte fungerar kanske det het enkelt inte är den rätta hästen. Låt då någon annan få glädje av just den hästen.


Detta var vad mitt projektarbete handlade om. Mitt svar blev att vi männsikor numera har en betydande roll för hästen. Utan oss människor kan inte hästen leva ett värdigt liv som vi kallar det. Det är vår plikt att se till att den får i sig alla mineraler, bra foder och skor på fötterna. Innan människan började hantera hästen fanns det inga skor men hästen slipade ner hoven naturligt beroende på vilken slags mark den levde på. Det fungerar inte idag, om en människa går förbi och ser en häst med långa tår blir det ett direkt samtal till inspektören för djur. 


Förut fanns det heller inga benskydd eller boots. Hästen har ett steg natuligt men det är vi människor som drar det en grad till och helt plötsligt ändrar hästen sitt naturliga steg till en viss del och boots och benskydd kan bli aktuellt, vi kan också använda benskydd och boots i förebyggande syfte.

Men vi förstör nog inte hästen vi ändrar de bara lite för att de ska passa våran natur bättre. 

 

Av Alice - 4 september 2012 14:44

Vi har inget internet hemma och det är sjukt jobbigt! Olof har inget heller och idag har skolan börjat. Jag fattar ingenting och det är sådär. De flesta verkar känna varandra och redan gått tsm det är väl jag och fem till ungefär som är outstanding typ. Har ändå pratat massor och de flesta verkar normala ;)

Igår reds Stella och nja det var något. Hon tog emot. Var pigg och rörde sig bra men något kändes fel som jag inte kan sätta fingret på. Red därför igenom henne lite lätt och hon kändes okej. Kände inte att hon gick orent varken i ökning eller samling. Kanske träningsvärk? Hon vilar idag iaf.

Har köpt en ny skjorta idag också och så fort internet fungerar ska jag ladda upp alla grymma bilder Olof tog från gårdagens ridpass på travis.

Av Alice - 3 september 2012 14:00

Idag är det lite höstkänsla. Gick med enzo och hade jacka. Snacka om ett tecken på höst, kan inte gå utan jacka mitt på dagen. Ska kasta mig in i duschen strax och åka till tandis.

Av Alice - 3 september 2012 09:16

Godmorgon idag är det fullt upp kan man säga. För det första ska jag göra en ny tand idag, eller ja tandläkaren ska göra det. Och sen har jag och Olof två pall med sten som ska staplas om, mums på det!

Stella ska gå ett pass på travbanan idag och Olof följer med som fotograf med sin kamera.

Av Alice - 2 september 2012 20:50

Idag har Stella för första gången i min ägo varit ute på en längre runda med många hästar. Eller iaf fler än en häst.

Det va nämligen Ronya och hennes lillasyster som kom med sina hästar och följde med ut på en tur.

Stella var både hemsk och underbar. Hon var underbar på det sättet att hon kunde galoppera jämte shettisen. Gjorde fina byten och underbar form och power. Hemsk på det sättet att hon drog och blev stark ibland. Var sur och var nära på att kicka efter de nya hästarna.

Tappi var jättefin, gick först hela tiden men var grymt pigg. Hon gick ändå att kontrollera fint. Det va så himla kul att få sällskap och bra träning för hästarna. Mycket kul att träffa Ronya och mici. Måste göras fler gånger.

Av Alice - 1 september 2012 17:51

Idag gick Stella ett pass i skogen och det var ingen lång runda men rätt krävande ändå. Tränade på övergångar med bra form, samlad och bärighet i galoppen samt min sits och hand. Tycker Stella var riktigt fin!

Hon var mjuk och lyssnade jättebra i galoppen var det bra tryck och hon tyckte det var kul. Kort men intensivt pass. Gjorde även tempoväxlingar i galoppen och fick bra respons.

Presentation


välkommen till min blogg!
Här kan du läsa om min vardag tillsammans med min häst Stella och allt som hör vardagen till.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Stella Noir

 


Ovido - Quiz & Flashcards